Tjekliste – tre ting du skal huske, inden du starter egen webshop

Der blev i fjor handlet for mere end 100 milliarder kroner på internettet, der efterhånden er blevet en forbrugsfest. Ikke desto mindre har mange virksomheder – store som små – dog stadig ikke suppleret forretning med en webshop, hvorfor de går glip af flere kunder og en større omsætning. Det kan lyde besværligt og tidskrævende at udvikle, opsætte og lancere sin egen webshop, men sådan behøver det faktisk ikke at være, hvis du blot har brug for en simpel løsning. I denne artikel har vi samlet en lille liste med tre ting, du skal huske, inden du starter din egen webshop. God fornøjelse.

Hvilket CMS vil du bruge?

I dag er det de færreste, som koder en hjemmeside eller webshop fra bunden – og det er der mange årsager til. Det kræver tid og indsigt, og desværre bliver resultatet ofte aldrig helt som forventet; enten grundet manglende evner eller ressourcer. Heldigvis findes der et væld af brugervenlige og gratis systemer (de såkaldte CMS), du kvit og frit kan benytte til at opsætte din egen webshop. Verdens mest anvendte CMS hedder Wordpress, og det er ufattelig nemt at komme i gang med. Der findes tusindvis af plugins, som gør det muligt at tilpasse dit website helt ned til den mindste detalje, og langt de fleste er tilmed gratis. Andre populære systemer inkluderer Drupal, Mangento, Prestashop, Joomla og TYPO3. Prøv dem, og se hvilket CMS, der løser din opgave bedst.

Vælg et passende webhotel

Ingen webshop uden et dertilhørende webhotel. Hosting sikrer, at folk kan putte dine varer i kurven, foretage kortbetaling og i det hele taget tilgå hjemmesiden. Der findes et væld af hostingudbydere, men det er dog langt fra ligegyldigt, hvilket webhotel du vælger. Afhængigt af shoppens tekniske setup og antallet af besøgende bør du investere i et webhotel, der matcher dine krav og forventninger til hastighed og oppetid. Det nytter eksempelvis ikke noget at vælge et billigt webhotel med begrænset plads, hvis du forventer flere millioner besøgende om måneden. Omvendt er der ingen grund til at vælge den største løsning, hvis webshoppen udelukkende er en nebengesjæft. Klik her, og find et stort udvalg af webhoteller. 

Hav analyseværktøjerne på plads

I vores tid er data guld værd, når det kommer til at kortlægge forbrugervaner og –adfærd. Vil du gerne have indsigt i, hvor dine kunder kommer fra, hvor de falder fra, og hvor lang tid de bruger på hjemmesiden, er det vigtigt, at du har analyseværktøjerne på plads, inden du åbner op for webshoppen. Google Analytics er et af de mest gængse værktøjer, når det kommer til dataanalyse, men overvej også Hotjar og KISSMetrics, der begge er fremragende alternativer og/eller supplementer.


Med de rette redskaber på plads slipper du for at basere dine tiltag på mavefornemmelser. Du får indsigt i og forståelse for hvorfor, hvordan og hvornår, så du kan agere og være proaktiv. På denne måde har du alle forudsætningerne for at sikre dine besøgende en god brugeroplevelse, hvilket er nøglen til deres hjerte (og pengepung).